Het Chinese NIO, een concurrent van Tesla, timmert hard aan de weg en lanceerde dit weekend een elektrische auto met een range van 1000 kilometer. Het gaat om de NIO ET7, een sedan waarmee het bedrijf ook marktaandeel hoopt af te snoepen van merken als BMW en Audi. De ambitieuze elektrische autofabrikant uit China doet het goed, want het aandeel steeg het afgelopen jaar met meer dan 1500%.

Op papier is NIO nog een stuk kleiner dan Tesla, maar het lijkt een geduchte concurrent te worden voor het bedrijf van Elon Musk, de CEO met de status van een popster. Leuk feitje is dat NIO het op één na populairste aandeel was bij het Nederlandse DeGIRO.

CEO van NIO is ambitieus

William Li, de CEO van de populaire Chinese autofabrikant, is ambitieus en wil zich met het nieuwe model nestelen naast de BMW 5-serie, de Audi A6 en de Mercedes-Benz E-klasse sedans.

Li verwacht dat NIO op termijn evenveel ET7s moet kunnen verkopen in China als er op dit moment BMW 5-series worden verkocht in het land.

BMW verkoopt iedere maand meer dan 10.000 modellen uit de BMW 5-serie. Daarmee zou de CEO van NIO mikken op een verkoopvolume van 120.000 ET7s per jaar. Dat is ambitieus, want in het afgelopen jaar verkocht NIO in totaal 43,728 elektrische voertuigen.

Hoe groot is NIO in vergelijking met Tesla?

We hebben in de vorige alinea al verklapt dat NIO in het afgelopen jaar 43,728 auto’s heeft verkocht. Een stijging van meer dan 100% ten opzichte van de verkoop in 2019.

Daarmee kan het echter nog lang niet tippen aan de cijfers van Tesla. De automaker uit California verkocht in het afgelopen jaar bijna 500.000 auto’s, terwijl dat aantal in 2019 nog op 367,500 lag. Relatief gezien groeit NIO harder, maar qua absolute aantallen kan het nog lang niet tippen aan het bedrijf van Elon Musk.

Dat zien we ook terug in de totale marktwaarde van de twee bedrijven. NIO heeft een marktwaarde van $92 miljard. Tesla heeft op het moment van schrijven een marktwaarde van $834 miljard. Op papier is Tesla dus negen keer meer waard dan NIO en verkoopt het elf maal zoveel auto’s als de concurrent uit China.

Tags :