De tijd vliegt. Het leven kan onbewust aan je voorbijschieten als je niet de tijd neemt om soms even op de rem te trappen om jezelf wat vragen te stellen. Waarom doe ik dit werk eigenlijk? Waarom heb ik voor deze studie gekozen? Waarom ben ik met deze onderneming begonnen? We kunnen vaak heel goede aan mensen vertellen wat we doen, maar de waarom-vraag is een stuk lastiger. In zijn boek Start with Why bepleit Simon Sinek dat je in het leven altijd moet beginnen met de waarom vraag en het antwoord daarop altijd bij je dragen. Hij analyseerde succesvolle mensen en bedrijven en kwam erachter dat bij hen het antwoord op de waarom-vraag altijd centraal staat bij iedere handeling die ze doen. De succesformule voor het leven begint volgens Sinek altijd bij het waarom. Wat is je doel en waarom geloof je in dat doel? Daarna is het zaak om je waarom, de kern van wat jou gelukkig maakt te injecteren in een hoe. Hoe ga je dat hogere doel bereiken? Om uiteindelijk bij het wat uit te komen. Wat gaan we doen?

Waarom – waarom doe je wat je doet? Wat is het hogere doel?

Hoe – Hoe doen we wat we doen om dat hogere doel te bereiken?

Wat – Wat doen we? Wat is ons product of dienst?

Het probleem volgens Sinek is dat de meeste mensen andersom beginnen. Ze zijn een product of dienst gaan verkopen, zonder dat ze eerst een duidelijk beeld hadden van hoe en waarom ze dat wilden doen. De boodschap van Sinek is dat deze benadering helemaal verkeerd is.

Mensen kopen niet wat je doet, maar waarom je het doet.”

Deze quote is bij mij heel erg blijven hangen en vormt in mijn ogen de belichaming van zijn boodschap. Hij illustreert dit principe heel sterk aan de hand van een aantal sprekende voorbeelden uit de praktijk. Apple en Dell zijn bijvoorbeeld gelijk in wat ze doen. Ze verkopen allebei computers. Objectief gezien zijn de computers van Apple waarschijnlijk niet beter en misschien heeft Dell zelfs wel computers met betere specificaties die ook nog eens goedkoper zijn dan de nieuwste Macbooks. Het punt wat Sinek maakt is dat mensen geen Macbook willen omdat het objectief gezien een betere of goedkoper computers is dan een Dell. Mensen kopen geen Macbook om wat het is. Mensen kopen een Macbook vanwege het gevoel dat ze bij Apple hebben. Het onbeschrijfelijke gevoel dat gepaard gaat met het merk en de producten van Apple. Het gevoel dat is ontstaan vanwege de diepgewortelde overtuigingen en cultuur van het bedrijf. De overtuigingen die Steve Jobs had en vol passie heeft uitgedragen en heeft verbonden aan Apple. Het bedrijf staat symbool voor transformatie, voor het breken met de status quo. Dat gevoel hebben ze weten te verbinden aan hun producten. De producten van Apple symboliseren hun waarom en dát is wat mensen willen kopen.

Dit principe is niet alleen toepasbaar op ondernemingen. Beginnen met waarom kan worden toegepast op ieder aspect van ons leven. Het vertelt ons wie we zijn. Als je iemand echt wilt leren kennen, dan ga je weinig leren van het letterlijke antwoord op de vraag wat ze doen. Ik werk als schrijver en social media manager voor een cryptocurrency broker in Nederland, heb een aantal eigen ondernemingen, heb rechten gestudeerd en ben 27 jaar oud. Je weet nu ongeveer wat ik doe, maar het zegt nog heel weinig over wie en hoe ik ben. Je hebt er waarschijnlijk weinig gevoel bij.

Om me echt te leren kennen en een connectie te maken heb je context nodig. Het verhaal en de redenen waarom ik doe wat ik doe. Vroeger was het altijd mijn droom om bij een groot advocatenkantoor op de Amsterdamse Zuidas te gaan werken. Het snelle wereldje, veel geld verdienen en status. Het afgelopen jaar ben ik er echter achtergekomen dat dit helemaal niet bij mij past. Het werk was inhoudelijk uitdagend genoeg, maar ik werd er niet warm of koud van. Het gaf met niet de energie of kick waar ik op hoopte. Het afgelopen jaar heeft me geleerd dat zekerheid, status en inkomen voor mij een stuk minder belangrijk zijn voor mijn geluk dan ik had verwacht. Dat heeft me geholpen om het geplaveide pad te verlaten en mijn passies voor schrijven en ondernemerschap te gaan beantwoorden. Geen keuze voor zekerheid, maar een keuze voor mijn waarom. Althans het is vooral geen keuze voor zekerheid in de materialistische zin van het woord. Wat ik zeker weet is dat ik nu het geluk heb om iedere dag bezig te mogen zijn met de dingen die ik echt leuk vind.

Na dit korte verhaal heeft mijn wat ineens veel meer context gekregen, begrijp je beter waarom ik het doe en zegt dat ineens veel meer over mij als mens.

Voor mij was deze boodschap de kern van het boek. Als je voor jezelf weet waarom je iets wilt of doet, dan heb je een veel grotere kans om te vinden wat je zoekt. Het mooie aan het leven is dat je nooit een definitief antwoord op je waarom-vraag zult vinden. Er zit altijd weer meer achter. Er zullen altijd nieuwe waarom’s opduiken en manieren zijn om daar invulling aan te geven. Start with Why van Simon Sinek is echt een aanrader. Het geeft je de handvatten om van de automatische piloot af te gaan en na te denken over datgene wat echt belangrijk voor je is. Best bijzonder voor een boekje wat je in een paar uur uitleest!