Streamingplatform Twitch een enorme groei heeft doorgemaakt in het afgelopen jaar, wat niet niet heel vreemd is, we zitten immers veel meer thuis. En met die groei komt nu ook de opkomst van schaak streamers. Streamers zoals de zussen Alexandra en Andrea Botez, Hikaru en GothamChess zijn razend populair geworden. Zeker met het succes van de serie “The Queen’s Gambit” op Netflix is de hoeveelheid schakers toegenomen. En dit is terug te zien in de hoeveelheid gebruikers van de bekende schaakwebsite Chess.com dat met 3.9 miljoen is toegenomen in december 2020.
The rise of chess
Het spel dat inmiddels al bijna 1500 jaar oud is, nam het afgelopen jaar enorm toe in populariteit op het streaming platform van Twitch doordat een aantal bekende streamers het spel begonnen te streamen. Twitch is een service waarop mensen kunnen kijken naar streams van anderen. Typisch zijn dit streams van gamers, maar met de groei van Twitch zijn er ook andere onderwerpen zoals programmeren of kunst bij gekomen. De surge van populariteit wordt vooral vijfvoudige US schaakkampioen Hikaru Nakamura toegerekend, wie tevens ook de jongste Amerikaan is die de grootmeester titel heeft bemachtigd. Hij streamde al langer maar kwam in de spotlight te staan door bekende toernamenten te streamen en andere bekende game streamers te coachen.
Volgens Sullygnome, een website dat data verzameld over Twitch, is er in 2019 ongeveer 20,8 miljoen uur aan schaak stream bekeken. Dit getal groeide in 2020 naar ongeveer 73,9 miljoen uren. Wat betreft 2021 staat de teller al op ruim 40,3 miljoen kijkuren. Ook de gemiddelde hoeveelheid kijkers per stream is enorm toegenomen. Dit waren nog zo’n 2400 kijkers per stream in 2019, intussen is dit maar liefst 32.000 in de afgelopen maand. Deze resultaten geven schaken een mooie 18e plaats op de meest bekeken onderwerpen op Twitch volgens Sullygnome.
Carrière
Voor de bekende streamers is het intussen ook een serieuze carrière geworden en kunnen de streamers zich volledig storten op de sport. Zo verdient Alexandria Botez inmiddels al 6-figures met het streamen en haar video’s op Youtube. In het begin van haar streaming carrière bestond haar inkomen voor 90% uit donaties en Twitch subscripties. Nu is dat ongeveer 20% tot 30%. Door de toenemende populariteit zijn er namelijk steeds meer brands die willen adverteren via bekende schaakspelers waardoor er nu ook andere vormen van inkomstenbronnen ontstaan. Denk bijvoorbeeld aan reclame inkomsten, brand deals, sponsorships, noem maar op. Schaken begint gezien te worden als een volwaardige esport.