Heb jij al gehoord van de nieuwe hype rondom Clubhouse? Het is een app, die voor nu alleen te gebruiken is op de iPhone, waarbij je door middel van audio (only) op een laagdrempelige manier gesprekken kan voeren met mensen van over de hele wereld. Er worden zogeheten rooms georganiseerd waarbij verschillende onderwerpen worden besproken.
Meer weten over wat het is en hoe het werkt? Als één van de early adopters ben ik vorige week geïnterviewd door de NRC, zie het artikel hier.
Maar wat is de meerwaarde van deze app? Wat zou je er zelf uit kunnen halen? En hoe zie ik de toekomst van Clubhouse?
De waarde van de app wordt intussen al op een miljard dollar (830 miljoen euro) geschat. Dit bedrag is voornamelijk geïnvesteerd door angel investors. Veelbelovend dus! Er worden door de gebruikers van de app al volop geprobeerd er een verdienmodel aan te hangen. Zo huren grote ondernemers bijv. moderators in die worden betaald om een gesprek te leiden. De gesprekken worden uitgewerkt in aantekeningen die vervolgens door de ondernemer met zijn volgers kunnen worden gedeeld.
De ontwikkelaars zijn ook een manier aan het ontwikkelen waarbij interessante sprekers op een andere manier geld kunnen verdienen. Hoe dit precies te werk zal gaan is nog niet bekend. Een samenwerking met een bedrijf, een entree fee vragen voor toegang of ads voorafgaand aan de room, het zou nog alle kanten op kunnen gaan.
Rooms
In de rooms delen grote spelers delen hun best practices, gaan in gesprek met collega ondernemers en bieden tevens hulp aan startende ondernemers. Dit is precies de manier waarop de consument kan meegenieten van deze nieuwe bron van kennis. Als jonge twintiger die lichtelijk geobsedeerd is door zelfontwikkeling, beleggen en geldzaken is dit mijn nieuwe verslaving. Er zijn genoeg rooms waarbij er wordt gediscussieerd over onderwerpen die mij interesseren. Je kan het zien als een vervanger voor de podcast, of voor de wat oudere garde, interessante radio programma’s.
De toekomst
Wat zal de toekomst brengen op het gebied van personal finance? Ik zie het voornamelijk als een manier om kennis te delen, en op te doen over geldzaken. Vooral voor millennials is dit een hele laagdrempelige manier om in contact te komen met experts die kennis delen over onderwerpen die jou interesseren. In plaats van het lezen van een blog, het luisteren naar een podcast of zelfs een beurs bezoeken, is dit in deze periode een perfect alternatief.