Beyond Meat en PepsiCo hebben afgelopen een samenwerking aangekondigd om snacks en dranken op basis van plantaardige eiwitten te ontwikkelen. Beyond Meat is een in Los Angeles gevestigd bedrijf dat veganistische vleesvervangers op de markt brengt. Door het enorme netwerk van PepsiCo hoopt het te kunnen profiteren van de distributie en marketing mogelijkheden van de grootmacht.
Stukje van de plantaardige taart
Daarnaast geeft het PepsiCo, een reus in zowel dranken als snack, toegang tot één van de toonaangevende plantaardige voedingsbedrijven. Zo hoopt het een graantje mee te pikken van de proteinetaart in een tijd waarin consumenten steeds minder vlees consumeren en op zoek zijn naar gezondere, duurzamere voeding. De hamburgers, worsten en kip van Beyond Meat worden gemaakt van erwtenproteïne en zijn al wereldwijd te verkrijgen, zoals bij de Albert Heijn.
Grootste stijging sinds beursgang
De financiële voorwaarden van de samenwerking zijn niet vrijgegeven. De aangekondigde samenwerking zorgde in ieder geval voor optimisme onder de aandeelhouders van Beyond Meat. Het aandeel steeg na bekendmaking naar hun grootste dagwinst sinds ze in 2019 naar de beurs gingen, met een sprong van meer dan $ 50 per aandeel tot $ 219,59.
Naar verluidt kan deze grote stijging geholpen zijn door hedgefondsen die zich haasten om hun bets tegen het aandeel af te dekken. Dit is een trend die zich voordoet bij veel sterk geshortte aandelen. Volgens FactSet is meer dan 38% van de aandelen van Beyond Meat short verkocht. Zo zagen we deze week bij Gamestop hoe extreem dit kan uitpakken.
Nieuwe markten aanboren
Het is niet de eerste keer dat PepsiCo op deze wijze een nieuwe markt probeert aan te boren. Zo werken PepsiCo en Starbucks al jaren samen op het gebied van kant-en-klare koffiedranken. Het was ook niet de eerste samenwerking van Beyond Meat. Het bedrijf bracht eerder samen met McDonald’s een plantaardige paté beschikbaar op het vleesvrije menu van McDonald’s.
De samenwerking tussen de twee bedrijven lijkt te passen in een wereldwijde trend. Nestlé verkoopt plantaardig vlees via Sweet Earth, een vegetarisch voedingsbedrijf dat het in 2017 overnam. Kellogg verkoopt op zijn beurt plantaardig vlees via het overgenomen merk Incogmeato.