Het is je vast niet ontgaan dat het afgelopen jaar voor veel technologiebedrijven een jaar van groei is geweest. Ook dit is gebleken voor de streamingdienst Netflix. Hoewel er in het begin van 2020 nog twijfel was of Netflix aan de top zou blijven van de markt waar steeds meer grote concurrenten opkomen, blijkt het bedrijf toch nog een enorme groei te hebben doorgemaakt.
De 200 miljoenste gebruiker
In een brief aan de aandeelhouders beschreef Netflix de flinke groei van het afgelopen jaar. De streamingdienst heeft maar liefst 37 miljoen nieuwe gebruikers kunnen verwelkomen wat de totaal aantal betalende gebruikers naar boven de 200 miljoen heeft gebracht. Dit resulteerde bovendien in een omzetgroei van 24% vergeleken met 2019. De omzet in 2020 was $25 miljard. Het goede nieuws beviel goed in de markt en zorgde voor een koersstijging van zo’n 12,5%.
Dit is een big deal voor Netflix. En niet alleen omdat ze hiermee het marktaandeel behouden, maar ook omdat het de streaming gigant dichterbij een droom van veel investeerders brengt: een positieve cashflow machine. Netflix is namelijk nog steeds niet een winstgevend bedrijf. Door deze groei anticipeert het bedrijf in 2021 al break-even te gaan, wat een flinke verbetering is ten opzichte van de eerdere verwachting van $1 miljard verlies.
Wanneer het bedrijf stabiel in de zwarte cijfers komt (winstgevend), is het doel om de uitgegeven obligaties af te gaan betalen en de aandeelhouders te gaan betalen. Dit kan bijvoorbeeld in de vorm van dividend. In dit geval heeft het bedrijf al vaker een andere manier genoemd: stock buybacks. Een stock buyback is precies zoals je zou verwachten. Het bedrijf koopt aandelen terug van de beurs met de winst van het bedrijf. Dit is een manier voor een onderneming om opnieuw in zichzelf te investeren. Bovendien leidt het tot minder beschikbare aandelen op de markt wat betekent dat elk aandeel relatief meer waard wordt.
De competitie
Netflix bevindt zich in een steeds vollere markt nu traditionele mediabedrijven massaal de streaming markt zijn binnengestapt. Zo was bijvoorbeeld de streaming service Disney+ van de Walt Disney Company een voor de hand liggende zorg voor Netflix. Het goede nieuws van Netflix neemt niet weg dat Disney+ nog steeds een zorg, aangezien de dienst vol Disney films richting de 100 miljoen gebruikers gaat. Het is echter wel gebleken dat veel gebruikers het niet bij 1 streaming service houden, maar voor meerdere tegelijk aangemeld zijn. In de brief geeft Netflix aan volle vertrouwen te hebben om het bedrijf nog groter te groeien door de service te blijven verbeteren.
Door het goed bevallen nieuws is het aandeel van Netflix inmiddels 76% meer waard dan het begin van 2020. In de brief beschrijft Netflix echter wel dat 2021 niet zo spectaculair zal zijn aangezien een groot deel van de groei te maken heeft gehad met de pandemie waarin logischerwijs meer mensen zijn gaan streamen.