In dit artikel bespreek ik met Zoom en Airbnb twee bedrijven waarvan de kans groot is dat de aandelen momenteel in een bubbel zitten. Met een bubbel bedoel ik niet dat de markt wellicht iets te optimistisch is over het aandeel, maar dat het algemene beeld is dat het bedrijf in kwestie de wereld of de industrie waar het bedrijf zich in begeeft compleet op zijn kop gaat zetten.
Aandelen die in een bubbel zitten hebben voor het waarmaken van de hoge koers vaak een compleet andere wereld nodig. Dat betekent niet dat aandelen die in een bubbel zitten per definitie gedoemd zijn om te mislukken. Neem bijvoorbeeld Amazon dat in 2000 ook onderdeel was van de beruchte dot-com bubbel en als kleine speler van plan was om de wereld over te nemen. Een kleine 20 jaar later kunnen we zeggen dat ze daar grotendeels in zijn geslaagd.
De mensen die destijds slim of gelukkig genoeg waren om aandelen Amazon te kopen zitten er nu warmpjes bij. Maar wees je ervan bewust dat dit soort gevallen zeldzaam zijn en dat het veranderen van de wereld niet voor iedereen weggelegd is. Het probleem van de meeste aandelen die in een bubbel zitten is dat ze gewaardeerd worden op basis van de totale potentiële markt die ze kunnen bereiken. Als de wereld zich dan al aanpast aan de plannen van het bedrijf, dan moeten ze daarna ook nog eens het geluk hebben dat ze eventuele concurrentie te slim af zijn.
Maar goed, genoeg over bubbels! Laten we de aandelen van Zoom en Airbnb eens onder de loep nemen.
Zoom Technologies (ZM)
We beginnen deze bubbel-talk met Zoom. Het videoconferencing-bedrijf dat voor de coronacrisis relatief onbekend was en inmiddels een begrip is geworden. De kans is zeker aanwezig dat we in een wereld na COVID-19 veel blijven videobellen, maar dat betekent nog niet de Zoom de strijd gaat winnen.
Op dit moment maakt Zoom amper winst omdat ze nog geen serieus verdienmodel voor hun dienstverlening hebben. Het is natuurlijk eenvoudig om mensen ervan te overtuigen je dienst te gebruiken als die gratis is (en ook nog eens goed).
Het lastige voor Zoom zit hem niet in de prijs. In principe kost het aanbieden van de service niet veel, maar het lastige is dat er zoveel alternatieven zijn. Als Zoom hoge prijzen gaat hanteren, dan stappen mensen simpelweg over op concurrenten die het voor minder doen. De toetredingsdrempels in de markt zijn laag en omdat de kosten voor het aanbieden van de service nihil zijn zal het qua pricing een spreekwoordelijke race to the bottom worden.
Met concurrenten als Google, Microsoft en andere grote bedrijven die zich ook in deze markt begeven lijkt het onmogelijk voor Zoom om als grote winnaar van het veld te stappen. Daarvoor is hun product simpelweg niet bijzonder genoeg.
De huidige marktwaarde van $107 miljard stelt Zoom niet alleen voor de uitdaging om hun marktaandeel te behouden, maar ook om meer geld uit hun klanten te kloppen, terwijl de concurrentie alleen maar toeneemt.
Airbnb Inc (ABNB)
Airbnb maakt op dit moment nog geen winst. Sterker nog, de grootste hotellier ter wereld maakt op dit moment structureel verlies. Tegenwoordig gaan veel van dit soort verlieslatende tech-bedrijven naar de beurs en schieten de koersen als een gek de lucht in. Vaak worden de verliezen dan aan de kant geschoven met de argumenten dat het nog jonge bedrijven zijn met enorm veel groeipotentie. Zodra ze volledig opgeschaald zijn gaan ze wel winst maken is het verhaal.
De vraag is in hoeverre een partij als Airbnb nog kan groeien. Het bedrijf heeft op dit moment een marktwaarde van $93 miljard waarmee het vele malen groter is dan giganten als Marriot ($41 miljard), Hilton ($29.5 miljard), Host Hotels and Resorts ($10.1 miljard) en Hyatt ($7.3 miljard). Als een bedrijf dat twee keer zoveel waard is als Marriot nog niet volledig is opgeschaald, wat is er dan wel voor nodig voor Airbnb om volwassen te worden?
Daarnaast is het nog maar de vraag in hoeverre Airbnb de ruimte krijgt van de concurrentie om de volledige markt over te nemen. Vastgoedeigenaren zijn vrij om van platform te wisselen en kunnen hun eigendom in principe overal verhuren.
Airbnb heeft er met Home Away een concurrent bijgekregen, maar ook traditionele merken uit de industrie beginnen zich in het geweld te mengen. Deze dynamiek zal de prijzen die deze tussenpersonen kunnen vragen steeds verder omlaag duwen. Combineer dat met het feit dat Airbnb op dit moment verlies maakt en je ziet meteen dat het weleens een lastig verhaal kan worden voor het bedrijf.
Nog een paar laatste woorden
Er zijn zeker investeerders die briljant genoeg zijn om op het goede moment in de juiste aandelen te stappen en de bubbels te scheiden van de winnaars. Maar laat je niet gek maken door de enorme groei die dit soort bedrijven doormaken (FOMO) en blijf vooral nuchter naar de cijfers kijken.
Probeer de markt waar het bedrijf zich in begeeft te begrijpen, analyseer in hoeverre het mogelijk is voor concurrenten om de markt te betreden en dezelfde producten of diensten aan te bieden en vergelijk de waarde en winstgevendheid van het bedrijf met concurrenten. Als je dat consequent doet, dan is de kans klein dat jij degene bent in wiens gezicht de aandelen bubbel uiteindelijk tot ontploffing zal komen.