Je zal de term regelmatig tegenkomen hier bij Pegulanten. Zeker na een rapport van EY waaruit bleek dat bedrijven de weg naar de beurs uitstekend wisten te vinden in 2020, is het een veelbesproken onderwerp geworden. Er vonden maar liefst 1363 IPOs plaats in 2020 waarmee bij elkaar $268 miljard is opgehaald, de hoogste opbrengst sinds 2010. Er gaat dus veel geld mee gemoeid. In dit artikel leg ik je meer uit over de fameuze IPO.
Initial Public Offering (IPO)
Een IPO refereert naar het proces waarin de aandelen van een besloten vennootschap (bv) publiek verhandelbaar gemaakt worden en hiermee een naamloze vennootschap (nv) wordt. Dit houdt dus in dat een deel van de aandelen verhandeld kunnen worden door handelaren op een aandelenbeurs, en niet meer alleen in bezit zijn van een selecte groep aandeelhouders zoals bijvoorbeeld de oprichters. Bij een IPO worden doorgaans nieuwe aandelen uitgegeven waarvan het doel is hiermee geld op te halen.
De groei van een bedrijf
Om beter te begrijpen waarom een bedrijf naar de beurs zou gaan, is het goed om de verschillende groeifases van een bedrijf te kennen. Het bedrijf begint vaak vanuit een goed idee om een specifiek probleem op te lossen. In de beginfase groeit het bedrijf vaak door een aantal klanten te scoren en kan met de winst het team uitbreiden. Dit wordt organisch groeien genoemd. Er zal, als alles goed gaat, een moment komen waarin het bewezen is dat het product of de dienst de beste oplossing is van dit probleem en er ook vraag naar is; de zogeheten product/market fit is bewezen. Dit is het moment wanneer ervoor gekozen kan worden om organisch door te blijven groeien of een investeerder te zoeken die deze groei kan versnellen. In ruil voor het geld dat een investeerder inbrengt krijgt de investeerder aandelen. Met dit geld kan het bedrijf dan sneller schalen met als doel een groter marktaandeel te veroveren, en meer geld verdienen.
Private Investments
Er zijn verschillende gebruikelijke investeringsrondes en fases waar bedrijven doorheen gaan. De investeringen in deze rondes zullen tegen een steeds hogere waardering gemaakt worden. Het bedrijf groeit nu eenmaal en wordt hierdoor meer waard. Wanneer een investeerder €300.000 investeert, en hier 30% van krijgt, wordt het bedrijf dus gewaardeerd op €1 miljoen (300000/0,3). In een latere investeringsronde kan het bijvoorbeeld gaan om €1,5 miljoen voor 10% (waardering van €15 miljoen).
Unicorn
Ervan uitgaande dat het bedrijf ongelofelijk succesvol is en groeit als kool, komt er een punt waarin het bedrijf te groot geworden is om via de private investment route geld op te halen en gebruik wil maken van de voordelen van een IPO. Vaak gebeurt dit wanneer het bedrijf een waardering bereikt van ongeveer €1 miljard, ook wel bekend als een unicorn. Het is echter geen must om deze waardering bereikt te hebben. Wanneer een bedrijf een sterke basis heeft, bewezen heeft dat het een winstgevende onderneming zou kunnen zijn (of is) en de verantwoordelijkheden dat er bij een IPO komt kijken aan kan, kan het bedrijf er ook voor kiezen om de beurs op te gaan.
De volgende stap
Een IPO is dus de volgende stap voor een bedrijf om nog meer geld op te halen of voor de investeerders om een deel van hun investering te verkopen en zo geld te verdienen. Het geld dat het bedrijf hiermee ophaalt kan voor verschillende doeleinden gebruikt worden. Denk bijvoorbeeld aan een volgende groeispurt door te investeren op Research & Development, het overnemen van een bedrijf of het afbetalen van schulden.
Bovendien werkt een IPO als een goede manier om het bedrijf in de spotlight te zetten en zo potentieel nieuwe klanten te scoren. Dit kan vervolgens leiden tot een vergroting van het marktaandeel van de onderneming.
Ook kan een IPO gebruikt voor een zogeheten exit. Hierbij wordt de IPO gebruikt om de aandelen van de investeerders te verkopen. Dit wordt vaak gedaan door investeerders die hebben geholpen het bedrijf te groeien en nu hun winst willen halen uit deze investering. Het is ook niet ongewoon dat de originele oprichters ook gebruik maken van de IPO om een deel van hun aandelen te cashen.
Het brengt echter ook nadelen met zich mee. Er zijn veel strenge regels verbonden aan een IPO en het bedrijf komt in een publieke rol terecht. De onderneming zal extra informatie vrij moeten geven aan aandeelhouders over bijvoorbeeld nieuwe veranderingen binnen het bedrijf, behaalde resultaten en toekomstplannen. Het voldoen aan deze regelgeving kan extreem duur zijn waardoor het niet vaak voorkomt dat een klein bedrijf naar de beurs gaat.
Conclusie
Het is aan de onderneming om de afweging te maken of dit het waard is. Over het algemeen waren de IPOs in 2020 zeer succesvol. Er is bij elkaar meer dan $250 miljard opgehaald aan groeigeld dat gebruikt wordt om de bedrijven te laten groeien. Het is de laatste fase in de investeringscyclus van een bedrijf en weggelegd voor de extreem succesvolle, of extreem grote bedrijven. Voor individuele investeerders kan het een kans bieden om relatief goedkoop aandelen te kopen van een bedrijf dat in de lange termijn veel waard kan worden op de beurs. Kijk maar bijvoorbeeld naar Tesla, daarvan zijn de aandelen per stuk $836 dollar meer waard geworden