De pandemie heeft een zware impact op Disney en daarmee ook op de aandelen van het bedrijf. Het populaire merk uit de entertainment-industrie zit natuurlijk al geruime tijd met gesloten attractieparken en ook de cijfers van streamingdienst Disney+ vallen tegen.
Ondanks het feit dat Disney+ er vanwege de pandemie veel nieuwe abonnees bij heeft gekregen, voldoend de cijfers niet aan de verwachtingen van Wall Street. Het afgelopen kwartaal mocht Disney er 9 miljoen abonnees bijschrijven voor een totaal van 103,6 miljoen. Dat is een stuk minder dan de 109 miljoen abonnees die investeerders op dit moment hadden verwacht.
Aandelen Disney maken slipper
Behalve het tegenvallende aantal abonnees is ook de omzet per abonnee met 29 procent gevallen naar 3,99 dollar per maand. Als reactie op de slechte cijfers viel het aandeel Disney met 4,2 procent naar beneden. De streamingdienst van Disney lijkt de strijd met Netflix op dit moment te verliezen.
Netflix heeft momenteel tweemaal zoveel abonnees als Disney, maar als we de cijfers van de andere streamingdiensten van Disney erbij optellen is dat verschil een stuk minder indrukwekkend. ESPN Plus heeft nog eens 13,8 miljoen abonnees, wat 75 procent meer is dan vorig jaar rond deze tijd, en Hulu heeft 41,6 miljoen abonnees, wat een stijging van 30 procent is.
Net als Disney heeft Netflix te maken met een vertraging van de aanwas van nieuwe abonnees. Volgens CEO Reed Hastings hebben de enigszins tegenvallende cijfers te maken met het uitblijven van nieuwe titels vanwege de pandemie. Hij verwacht dat daar verandering in komt zodra er meer shows terugkomen in de tweede helft van 2021.
Disney begint langzaam met heropenen parken
De omzet vanuit de pretparken van Disney is met 44 procent gekelderd naar 3,17 miljard dollar. In totaal kostte de pandemie deze divisie van het bedrijf ongeveer 1,2 miljard aan misgelopen omzet. Het afgelopen kwartaal werden vergelijkbare cijfers gepresenteerd. Veel parken zijn momenteel dicht of draaien met een sterk verminderde capaciteit.
Er gloort nu hoop aan de horizon, want eind april opende Disney alweer twee pretparken in Californië en ook de rest van de wereld lijkt zich op te maken voor een heropening. De verwachtingen voor de komende kwartalen zijn dan ook een stuk gunstiger voor het bedrijf.
“We zijn blij om signalen van herstel te zijn binnen ons bedrijf en we blijven erop gefocust om alles zo snel mogelijk weer terug naar normaal te brengen, allemaal met het oog op de lange termijn groei van het bedrijf,” aldus CEO Bob Chapek. Na de dip vanwege de tegenvallende kwartaalcijfers kan een aandeel Disney op dit moment best eens een goede koop zijn.