Google heeft vandaag in een persbericht aangegeven dat het bedrijf gaat stoppen met het verkopen van advertenties die gebaseerd zijn op de browsegeschiedenis van individuele gebruikers. Sterker nog, het bedrijf zal geen nieuwe tools bouwen in de toekomst om gegevens van specifieke gebruikers te volgen. Het is een moedige stap van het bedrijf om de privacy van gebruikers te beschermen in een markt waar het verkopen van persoonlijke data juist het business model was.
Tracking
Het gaat in dit geval specifiek om het volgen, ofwel tracking, van individuele gebruikers die van site naar site gaan (browsegeschiedenis). David Temkin, de director van Product Management, Ads Privacy and Trust, geeft aan dat mensen niet verplicht zouden moeten zijn om tracking te accepteren om relevante advertenties te krijgen. Volgens Temkin moet de advertentiemarkt evolueren en de kritiek over privacy oplossen om een toekomst waarin er geen privacy is op het internet te voorkomen.
Het is een bijzondere stap aangezien Google gebouwd is op de advertentiemarkt en daarmee zo groot geworden is. In 2020 leverde de advertentie tak van Google nog 146,92 miljard dollar op. Deze omzet komt voornamelijk uit het Google Ads platform dat adverteerders kunnen gebruiken om advertenties te plaatsen.
De stap komt niet geheel onverwachts aangezien de tech gigant onder vuur kwam te liggen door overheden binnen de EU, maar ook de VS. Het bedrijf zou door bepaalde advertentie features in de webbrowser Chrome te blokkeren een sterkere marktpositie behalen, en kleinere adverteerders uit de sector werken.
De toekomst
Dit betekent niet dat Google stopt met de advertentie business. In de toekomst zal het bedrijf gebruik gaan maken van privacygevoelige oplossingen om wel nog relevante advertenties te kunnen bieden aan gebruikers. Een voorbeeld van een dergelijke oplossing is de zogeheten “Federated Learning of Cohorts API” (FLoC). Hiermee worden groepen van gebruikers met vergelijkbare interesses samen gebundeld in plaats van individuele gebruikers. Dit zorgt voor meer privacy, maar wel relevante ads aldus Temkin.
Temkin legt uit dat andere bedrijven mogelijk wel nog andere vormen van tracking gebruiken die wel gebaseerd zijn op individuele gebruikers. Al gelooft hij niet dat deze tools zullen voldoen aan de stijgende verwachtingen van consumenten op het gebied van privacy en de toenemende wettelijke beperkingen.